vrijdag 19 september 2008

Weer een zorg minder.....


credits hier


credits hier

'Weer een zorg minder' is eigenlijk geen goede aanhef. Eigenlijk hoort het te zijn: De zorg kan minder. Dit tot betrekking met mijn schoonmoeder.
Vandaag is er een gesprek geweest en daar kwam uit dat ze van zorgindicatie 9 naar zorgindicatie 4 gaat! En 4 staat voor een plek in een verzorgingshuis MET aanvullende zorg. Ze kan een hoop dingen best zelf, zoals aankleden en wassen enzo, maar er moet wel gecontroleerd worden of ze dat niet vergeet. De afdeling in het verpleeghuis waar ze nu verblijft is dus veel te zwaar voor haar. Met andere woorden, zij is te licht bevonden en kost teveel geld. Logisch natuurlijk. Het wordt nu dus zoeken naar een verzorgingstehuis waar ze de zorg bieden wat ze nodig heeft. Verder is het ook van belang dat er activiteiten aangeboden worden waaraan ze kan meedoen. Liefst op een dagelijkse basis. Ze moet zo actief mogelijk blijven. Er is inmiddels namelijk ook een lichte vorm van Alzheimer bij haar vastgesteld. Ze heeft grote hiaten in haar korte- en lange termijn geheugen. Van haar korte termijngeheugen wist ik dat wel, maar van haar lange termijngeheugen nog niet. Dat was me nog niet zo opgevallen.
Nu maar hopen dat het proces van dementie een beetje langzaam gaat. Je weet dat nooit. Het kan ook ineens supersnel gaan. T'is geen leuk vooruitzicht, helaas. De aftakeling van mijn eigen oma staat me nog scherp voor de geest. :-/
In ieder geval kan mijn schoonmoeder tot 1 januari blijven waar ze is....

Geen opmerkingen: