donderdag 5 november 2009

Voor dag en dauw.....


credits hier

De dag begon vroeg. Ik was al om 5.00 op en om 5.30 op pad! Een normaal mens ligt dan nog op één oor. Ik normaal ook, maar vandaag moest ik mijn moeder en haar vriend even naar Schiphol brengen. Wat een baggerweer, zeg! EN regen EN duisternis....niet de fijnste omstandigheden om op de weg te zitten. Maar ik heb ze op tijd af kunnen leveren, dus dat was al een opluchting. Ze zitten nu in Egypte. Daar maken ze de komende twee weken een rondreis. Ik kreeg vanmiddag al een smsje dat ze goed waren aangekomen, dat het zonnig en lekker warm is (tsssssss, daar wel!), en dat ze vandaag al een excursie naar de tempel van Luxor zouden maken. Ik ben reuze benieuwd hoe ze het daar vinden. Jan en ik hebben er ook een rondreis gemaakt, maar dat is alweer 21 jaar geleden. (onze huwelijksreis). We hebben pas onze fotoboeken weer eens door zitten kijken. En gek is dat toch: je kunt je je dan niet meer voorstellen dat je daar gestaan hebt. En dat je op een dromedaris hebt gezeten! Ik weet nog wel HOE dat voelde. :-) Die komen eerst met hun achterpoten omhoog, zodat je zowat naar voren gelanceerd wordt. Dat verwacht je toch niet?? :-)
Het meest indrukwekkend vond ik een excursie naar Aboe Simbel. Drie uur rijden met de bus dwars door de woestijn. Fata morgana's gezien en op de terugweg nog verrast door een zandstorm. Was wel even sensationeel. Ook de schilderingen in het graf van de prins van Amenkhopshef, zoon van Ramses III, maakten diepe indruk. Prachtig! Zo mooi van kleur. Ongelooflijk dat dat zo mooi bewaard is gebleven.
Het dodenmasker van Toetankhamon in het Egyptisch Museum in Cairo viel me juist weer een beetje tegen. T'was veel kleiner dan ik gedacht had.
We hebben ook nog een 5-daagse cruise op de Nijl gemaakt. Gelogeerd in het Old Cataract Hotel, waar Agatha Christie het boek 'Moord op de Nijl' heeft geschreven. (Ook een gedeelte van de gelijknamige film is daar opgenomen).
We zijn met de trein van Luxor naar Cairo gereisd. OOK een hele ervaring!
Maar we hebben goede herinneringen aan de trip en ik hoop dat dat voor mijn moeder ook zo zal zijn.
Hè, je zou zo weer zin krijgen om er weer op uit te trekken! Een rondreis door Jordanië staat nog op mijn lijstje. En Jan wil het noorderlicht ooit een keer zien.
En als je al die reisprogramma's op tv ziet, dan zie je nog veeel meer leuke opties!
De wereld is nog mooi!

Geen opmerkingen: