zaterdag 27 maart 2010

Open dag TU Delft


Gisteren zijn we naar de open dag geweest van de TU Delft. Mariska had natuurlijk al die meeloopdag meegemaakt van de Lucht- en Ruimtevaart techniek, maar ook wij wilden alles wel eens zien.
In het audatorium van de aula kregen we eerst een algemeen praatje over hoe het was/kon zijn om in Delft te studeren. Het kwam er op neer dat je er niet mee weg kwam met alleen maar intelligent te zijn, want dat was iedereen daar sowieso, maar dat er ook de nodige inzet en discipline van je verwacht zou worden. Daarna was er nog een presentatie van een ouderejaars student die samen met andere studenten van andere faculteiten een bedrijf op had gezet met inklapbare containers. Die hadden zij helemaal bedacht en ontwikkeld. Het scheelt opslaguimte en het zorgt ook voor minder files op de weg. Ze verwachten dat binnen 10 jaar de hele wereld over gestapt is op hun containers. Ben benieuwd!
Na dit alles bracht een bus ons naar het gebouw van L&R. Daar kregen we eerst een lunch aangeboden. Daarna weer een praatje over hoe het was om L&R te studeren. Wat er van je verwacht werd en wat je er uiteindelijk mee kon doen. Zo'n 40% komt terecht bij diverse luchtvaartmaatschappijen of de ESA ESTEC. Of in het buitenland bij Boeing, NASA, Rolls Royce. De andere 60% zwerft uit naar multinationals als Shell, Philips, Heineken, Unilever enzo. Je kunt ook verder onderzoek blijven doen.
Daarna kregen we een proefcollege over o.a. Aerodynamica, een van de vakken van L&R. Stromingsleer van lucht. Hoe stroomt de lucht over een vliegtuigvleugel. Wat gebeurt er als je de vleugel onder een andere hoek zet. Maakt de bolling nog wat uit en het materiaal?
Daarna hebben we ons aangemeld voor een paar rondleidingen. De eerste was langs de windtunnels. Daar was Mariska ook nog niet geweest. Toevallig waren er een paar studenten iets aan het uittesten met een prototype van een auto. Konden we mooi even meekijken! Toen een rondleiding in de vliegtuighal. Ook daar weer de nodige uitleg met waar ze allemaal mee bezig waren. Supertrots waren ze over een nieuw materiaal wat ze ontwikkeld hebben, "Glare" genaamd, waarmee Airbussen A380 tegenwoordig mee bekleed worden. We hebben ook nog de nodige informatie gehad over de Simona, een vluchtsimulator. Deze wordt niet gebruikt als een soort vlieglessen voor de studenten, maar ze gebruiken het ding wel voor onderzoeksdoeleinden. Toevallig waren daar een paar mensen van de firma Boeing bezig met een aantal testen.
Toen was het tijd voor een workshop 'waterraket' maken. Men neme een colaflesje en beplakt dat met een koon van papier. Men zaagt uit een stukje dun hout een paar vleugels en bevestigd deze met 2 secondenlijm aan het flesje (naar eigen ontwerp). Daarna vult men het flesje met water. Men gaat met z'n allen naar buiten. Men krijgt een helmpje op tegen het op de kop krijgen van de raket die toch ook weer naar beneden moet komen. Het flesje wordt eerst onder druk gezet. Daarna mocht je aan het touwtje trekken, waarna ie met een noodvaart de lucht in vloog!
Goh, dat was lachen! :-) Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn telefoontje, maar ik weet niet hoe ik dat moet uploaden. Komt misschien nog...
Maar goed. Het was een lange, leuke, informatieve dag. T'is goed om te weten waar je dochter zich de komende jaren mee bezig gaat houden!

Geen opmerkingen: