vrijdag 2 april 2010

Requiem van Mozart


Vanavond zaten we weer in het theater. Jan en ik. Deze keer voor een uitvoering van het Requiem van Mozart door de nationale Opera van Moldaviƫ. Voor de pauze speelde het orkest nog een aantal andere stukken van Mozart, soms met een solostem erbij. Na de pauze het requiem. Tja, wat moet ik ervan zeggen.... Ik weet niet. Het had 'het' niet. Het raakte me niet echt. Terwijl het toch prachtige muziek is. Het klonk een beetje zielloos, een beetje vlak. Ik denk dat ik het zo het beste kan omschrijven.
Misschien kwam het wel door het feit dat het gezelschap vanavond pas de eerste uitvoering van het Requiem ten gehore bracht? Ze zijn al een paar maanden in Nederland, las ik. In Februari hebben ze 'Norma' uitgevoerd, in maart 'La Traviata' en vanavond dus voor het eerst 'Mozart'. Misschien komt het daardoor? Het moet misschien nog gaan leven....?
Het koor bestaat uit 35 man, 17 vrouwen (maar 7 alten) en 18 mannen. Zingen kunnen ze wel, hoor, daar niet van. Maar toch... ik had graag een GROOT koor gehoord! Ik had graag omver geblazen willen worden! Maar nee, niets van dat al. Nou ja, ik zet de CD wel een keer op! :-)

Zijn jullie al klaar voor de paasdis? Eerste paasdag komen mijn moeder en haar vriend Jan en (oom) Hans langs voor de lunch. Dus morgen duik ik de keuken in om allerlei lekkere dingetjes te maken. Het paastafelkleed moet ook nog onder de stapel strijkgoed vandaan gehaald worden en worden gestreken. En als ik dan toch aan het strijken ben dan maak ik gelijk een broek even korter. Ja, ik zoom met plakspul! Lekker makkelijk! Ik heb een hekel aan naaien! Ik kan dat gewoon niet netjes.
De tafel dek ik morgenavond ook alvast. Ik heb een heel lijstje in mijn hoofd dat afgewerkt moet worden. En nu maar hopen dat niemand me in de weg loopt... Dat is weer een nadeel als iedereen thuis is!
Rest mij nog jullie kEI prettige paasdagen te wensen!

Geen opmerkingen: