dinsdag 8 maart 2011

Moong Dhal Chilka en ierse danslessen.....

Ik heb vanavond iets gegeten wat ik van mijn levensdagen nog nooit had gegeten: linzen! Dat kwam zo... Mijn moeder was ooit ergens in Nootdorp boodschappen gaan doen en teruggekomen bij de auto bleek ernaast een, door iemand anders vergeten, plastic tas met boodschappen te staan.
Tja, wat doe je dan? Je hijst hem in de auto en je gaat thuis de buit bekijken!
Anderhalve kilo vette kippenpoten, nog wat dingetjes EN een pakje Moong Dhal Chilka. Nooit van gehoord! Dat pakje splitste ze mij in de maag onder het motto van: Jij houdt van buitenissig eten, probeer dat maar eens uit! Het pakje verdween bij mij ook voor lange tijd in de voorraadkast. In een indiaas kookboek van de bieb kwam ik toevallig een recept tegen van Moong Dhal (gele linzen) met courgettes en blokjes tomaat. En dat heb ik vanmiddag gemaakt.
Tesamen met Kip Tikka, raita en naanbrood. En het smaakte weer prima! 'Het woord 'Chilka' wat op het pakje stond zal wel 'met schilletjes' betekenen! Op de foto in het kookboek stonden prachtige gele linsjes, niet de smurrie die in mijn pannetje aan het koken was. Ach, een vezeltje meer of minder! Onze darmen varen er wel bij, dunkt me. :-) Maar de smaak was prima. Tenminste, aan de linzen zelf zit niet echt veel smaak. De meeste smaak komt toch van de vele kruiden en specerijen die erdoorheen gaan.
In Ierland heb ik ook nog het een en ander aan indiase spulletjes meegenomen. Turmaric, Kardamompeulen en Kerrieblaadjes. Daar moet ik hier voor naar een toko en daar hebben ze het gewoon bij de Tesco.
Over Ierland gesproken...en wanneer doe ik dat nou niet?....:-)...Ik ben vanmiddag nog even bezig geweest met filmpjes van County Donegal te bekijken op Google maps. Handig, hoor. Dan is de kaart gelinkt naar filmpjes over dat gebied op YouTube. Zo weet ik een beetje in welk gedeelte van County Donegal we het beste een huisje kunnen huren. Dat is me nu aardig duidelijk.
Ik ben ook nog bezig met het plannen van New York, maar ja....Jan is weer de stagnerende factor. Ik had hem gevraagd de papieren van onze vorige NY-reis voor me optezoeken tussen zijn stapels stapeltjes. En nog eens gevraagd. En nog eens gevraagd. En dat kan even duren natuurlijk! LANG, LANGGGGG duren.....
Maar goed.... Ierland! Ik heb nog een leuk filmpje voor jullie. Mijn nichtje Claudia zit nog steeds in Cork en ze heeft inmiddels ierse danslessen gehad. En dit is een filmpje van de uitvoering. Leuk toch?
Zij is het meisje dat aan het begin vooraan komt te staan, 2e van rechts.

Geen opmerkingen: