donderdag 10 november 2011

Familie portret.....


credits hier

Leuk, al die oude foto's die ik op de computer heb staan! Maar soms rijst de vraag: Wie zijn de personen nou ook alweer die erop staan? Dat had ik laatst met bovenstaande scrap. De foto op de scrap is een gedeelte uit een grotere foto. De originele zal ik ook even toevoegen hier. Ik WIST dat de baby OF mijn schoonvader of mijn schoonmoeder moest zijn. Dat was me ooit verteld. Maar al die andere kinderen eromheen?? Ik heb dus contact opgenomen met Karin, m'n schoonzus. Die nam op haar beurt weer contact op met tante Riek, de nog levende zus van mijn schoonmoeder. Zij kon zo vertellen wie het allemaal waren. De foto is in 1924 gemaakt, ter ere van het 40-jarige huwelijksfeest van de oma en opa van mijn schoonmoeder. Op de foto staan de kleinkinderen. Tante Riek zelf was toen nog niet geboren. Ik weet nu in ieder geval wel de namen van elk kind. De roepnamen dan. Niet alle doopnamen en geboortedata. (De doopnamen uit mijn schoonmoeder's gezin zijn ons natuurlijk wel bekend) En daarna is het puzzelen geweest. Hoe oud zijn ze ongeveer op de foto. Daarna terugrekenen vanaf 1924 om bij het vermoedelijke geboortejaar uittekomen. Van één kind was niet bekend wie het nou was. Maar mijns inziens moet dat dan Karel zijn, ook een broer van mijn schoonmoeder. Er staan ook nog drie kinderen op uit een ander gezin, Lientje, Wim en Jaap. Wim en Jaap denk ik herkend te hebben aan hun zelfde matrozen kraag. Dat zullen dan wel broertjes zijn! Hun doopnamen en geboortedata zijn me inmiddels wel bekend. Maar die van Lientje ( ze zal wel weer Roelina heten!) (nog) niet. Ik weet ook nog niet uit welk gezin ze komen. Dat is ook nog even een puzzelstukje! Gegevens uit het geboorteregister worden namelijk wegens privacy overwegingen pas na 100 jaar openbaar gemaakt, dus 'even' opzoeken op het internet lukt dan niet. :-/ Huwelijksregisters worden na 75 jaar en overlijdensakten na 50 jaar vrijgegeven. Maar ik mag niet klagen... Er is zoveel WEL te vinden, gewoon via het internet! En als je daar eenmaal aan begint... dan is het zo moeilijk om te stoppen! Gisteravond en vanmiddag heb ik weer allerlei gegevens boven tafel weten te halen, gewoon via het online archief van Zaltbommel. Hemel, wat komt mijn schoonmoeder uit een enorme familie! De Roelina's, de Willem Heije's, de Geertruij'tjes, de Anna Sophia's, vlogen me om de oren! En om het extra 'handig' te maken vernoemden meerdere gezinnen hun kinderen op exact dezelfde wijze naar opa of oma. Of zelfs binnen het zelfde gezin werden kinderen hetzelfde genoemd als hun eerder overleden broertje of zusje. Zodat je alleen aan het geboortejaar kunt zien of je wel de goede te pakken hebt! Nee, aan overzichtelijkheid deden ze in die tijd niet! :-) En aan originaliteit ook niet! :-)

Geen opmerkingen: