vrijdag 9 december 2011

Over familiegeschiedenissen....



Wat denken jullie nu? Een geschiedenisscrap van Ineke?? Geschiedenis??? Ineke en geschiedenis??? Is ze niet goed geworden ofzo? Dat gaat toch niet samen??
Nee, klopt! Normaal gaat dat niet samen. Ik heb helemaal niks met geschiedenis. Behalve als het over de geschiedenis van de familie gaat. Dan wordt het voor mij pas interessant!
Ik was laatst weer eens met de stamboom bezig en toen stuitte ik op een gegeven van een van Jan's voorouders. Ene Jan Mackor bleek in 1812 in Studianka te zijn overleden. Studianka??? Nooit van gehoord! Wat is dat voor een gehucht? Waar ligt dat? Dat ben ik eens op gaan googlen en dat bleek in WitRusland te liggen. Hier even een stukje geschiedenis over de slag aan de Berezina:

Nadat Moskou in vlammen was opgegaan, besloot Napoleon in oktober 1812 de terugtocht uit Rusland te aanvaarden. De Russische veldtocht was mislukt. Op 24 november stond hij met de restanten van zijn leger voor de rivier de Berezina, niet ver van Minsk in het huidige Wit-Rusland. Alle bruggen over de rivier waren vernield of in Russische handen. Nederlandse pontonniers onder commando van kapitein G.D. Benthien kregen toen de opdracht een brug te slaan bij de plaats Studianka. Temidden van de chaos en onder de meest barre omstandigheden, waarbij grote ijsschotsen door de wild stromende rivier spoelden, slaagden de pontonniers er in de brug in 3 dagen tijds te construeren. Napoleon en het grootste deel van zijn troepen wisten zo op het nippertje - op 26 november 1812 - aan hun Russische achtervolgers te ontkomen. Van de 200 pontonniers van Benthien keerden er 6 behouden in Nederland terug.

Hoogstwaarschijnlijk was Jan Mackor één van de 200 pontonniers van Benthien of zat hij in het leger van Napoleon. Dat is op dit moment nog onduidelijk. Ik hoop daar nog achter te komen via oude militaire archieven. We zoeken rustig verder!

Mijn kant van de stamboom gaat ineens ook met sprongen vooruit! Er had zich onlangs iemand aangemeld en die was begonnen met het invoeren van haar familiegegevens. Binnen een mum van tijd had ik zomaar iets van 60 overeenkomsten! Ik kreeg een emailtje van haar dat ze zo blij was met MIJN gegevens, omdat ze daardoor ook weer verder kon. Wat blijkt: ze is mijn 2e nicht 2x verwijderd. Ja, zo heet dat! (second cousin twice removed). Haar betovergrootvader was de broer van mijn overgrootvader! Een andere tak van de famielje! Leuk!!!
Inmiddels ben ik lid van haar stamboom geworden en zij van de mijne, zodat we nog meer gegevens uit kunnen wisselen. Zij had ook een heleboel oude foto's erop staan en het was erg leuk om te kijken of er familiegelijkenissen waren. En wat blijkt nog meer: in haar familie komen ook hartklachten voor! Toeval? Me dunkt van niet!
En zo breidt de stamboom zich steeds meer uit! Ik vind het enig! :-)

Geen opmerkingen: