dinsdag 3 september 2013

Over bedden, Ikea en lampjes.....

Na lang wikken en wegen is het ei gelegd: we hebben een bed gekocht! Nou, het mag gezegd worden dat we niet over één nacht ijs zijn gegaan. Of wel soms? We vonden het best een moeilijke beslissing. Want waar doe je goed aan? Het moest degelijk zijn en wel weer een aantal jaartjes meegaan. Het moest comfortabel zijn, want ja, we worden ook al een dagje ouder! We zijn voor Auping gegaan. Jan heeft er eentje met een gasveer. Dat vond ik best nog wel zwaar gaan, dus ik heb een elektrieke bodem. Afgetopt met schuimmatrassen. Ben benieuwd. Over 4 tot 6 weken wordt het bed geleverd. En ja, dan wil je gelijk de slaapkamer opknappen. Ja, toch? Mag ook wel weer eens na 18 jaar! Het kan wel een verfje en een nieuw behangetje gebruiken!
Gisteren ben ik naar Ikea geweest en heb alvast een nieuw dekbed met hoezen gekocht in bovenstaande kleuren. Dat wordt mijn uitgangspunt. Wit, aqua en zandkleur. Nieuwe overgordijnen heb ik ook al gezien. En 3 paneelgordijnen voor achter het bed. Helaas waren die even niet op voorraad dus ik moet nog wel een paar keer terug. Een nieuw rolgordijn moet er ook nog komen dus binnenkort maar even naar de Praxis. Ik heb ook al voor behang gekeken op het internet. Handig, hoor. Ik ga nu voor het eerst van mijn leven zelf behangen, dus dat wordt nog wat. Maar eerst moet er een hoop rotzooi naar het grofvuil. Jan heeft beloofd dat hij dat zaterdag gaat doen. Voor die tijd kan ik dan alvast de sponningen schuren, gronden en aflakken. Vanmiddag maar even verf halen! En gelijk wat behangstalen! Ik ga voor vliesbehang. Dan hoef je alleen de muur in te lijmen en het spul kan er tegenaan. Nouuu, dat moet ik toch wel kunnen? Ben best wel redelijk handig.
Ik heb gisteren nog een lamp opgehangen bij mijn moeder thuis. Haar wclamp hing scheef en maakte steeds geen contact zodat je er met een plumeau tegen aan moest meppen om een beetje licht te krijgen. Niet echt ideaal. Bij Ikea zag ze een schattig kralenlampje, dus dat werd gekocht.
Thuis kwam de trap erbij. Het oude lampje dat aan een halve schroef hing moest eraf. Dus om een kruiskopschroevedraaier gevraagd. Nee, dat had ze niet. Een gewone schroevedraaier dan? Nee, had ze ook niet. Een mesje dan? Een hoop gehannes zo boven mijn hoofd in dat benauwde hok.....Toen maar bij de buurman boven een echte schroevedraaier geleend. Lampje eraf. Maar waar zat het haakje waar de nieuwe lamp aan gehangen moest worden?? Mooi nergens! Het hele afdekplaatje was nergens te bekennen! Vandaar dat ie vorige lamp zo scheef hing! Er moest eerst een haakje komen. Buurman?? Gelukkig had hij er eentje. Ik kon weer verder. De electrische draden schoten steeds uit het kroonsteentje. Mam, heb je een striptang?? Ja, ik weet precies wat je bedoelt, maar nee, dat heb ik niet. :-/  *zucht* Nou, dan maar met een schaar, dat ging ook. En ja, hoor, na een uurtje (inclusief lunch) hing ie. En wat staat ie leuk! Ik hoop dat ie  het nog steeds doet. Anders moet er even een ouderwets kroonsteentje op met van die kleine schroefjes die je aan moet draaien. Dat zit toch steviger, dan die slappe klemdingen van plastic.
Maar dan neem ik mijn eigen gereedschapjes wel mee!

Geen opmerkingen: