dinsdag 29 oktober 2013

Shàhiya tayiba..... (eet smakelijk)

Ineke62's Mariska 23 jaar album on Photobucket

Vrijdag werd ik wakker met een duizelende kop. Geen hoofdpijn, niet zwart voor de ogen, geen algehele malaise, gewoon duizelig als ik mijn hoofd draaide. Dat kwam niet echt goed uit. Ik had alles zo keurig strak ingepland voor de komende dagen! Ik had een hoop te doen voor het Marokkaanse buffet. Autorijden durfde ik niet met mijn zwabberende hersenmassa, maar gelukkig had Jan een dag vrij. Hij heeft me rondgereden en samen hebben we de boodschappen in huis gehaald.
Voor ons 25-jarig huwelijksfeest hadden we twee tagines gehad. Die konden nu mooi eens gebruikt worden. Maar voor je die dingen überhaupt kunt gebruiken moeten ze eerst voorbereid worden willen ze niet bij de eerste de beste vuurdoop in tienen splijten! Op zoek naar iets waar we ze in konden laten weken. De emmers waren te klein. Mariska's babybadje (ja, moeten we nog ergens hebben na 23 jaar!) was zo gauw niet te vinden. Wat nu? Jan heeft in de tuin een plant uitgegraven en de grote pot gevuld met water. Daar hebben ze een hele dag en nacht in gelegen. Daarna moesten ze, nadat ze ingeolied waren, ook nog twee uur in een warme oven. Maar ja, zo groot is de oven niet. Dus dat moest ook nog eens in gedeelten. Een hoop werk bij voorbaat al en uiteindelijk heb ik ze niet eens op het vuur gehad! De gerechten die ik wilde maken zouden er niet eens ingepast hebben. Achteraf wel logisch als je voor zoveel mensen tegelijk kookt. Mariska en Alex hebben er uiteindelijk de salades ingedaan. Zo werden ze toch nog gebruikt.
Ik ben geen kok voor kleine liflafjes. Ik denk dat ik meer een kok voor gaarkeukens ben. :-) Ik vind het gewoon leuk om in grote hoeveelheden iets in elkaar te flansen! Ik hou van grote pannen. Ik HEB ze niet, maar ik hou er wel van! :-)
Ik had een kipgerecht gemaakt met honing, pruimen en amandelen. Verder nog gekruide gehaktballetjes in tomatensaus. Sperziebonen met een tomaat/walnootsaus. Couscous met zoete uien en rozijnen. Gewone rijst. Harissa. En de kinders maakten een tomatensalade met rode ui en een citroendressing en nog een komkommersalade met geitenkaas/za'atar en oregano. Als toetje yoghurt met banaan, honing, oranjebloesemwater,walnoten en munt. Het was weer lekker. EN gezellig. EN druk!
De afgelopen dagen heb ik lekker uitgerust.... Moest ook wel want ik was nog steeds niet helemaal van die duizeligheid af. 't Is wel minder al, gelukkig. Ik denk dat ik een beetje oververmoeid ben geweest. Kan gebeuren. Komt wel weer goed!
Komende week is het rustigjes. Alleen morgen mijn moeder nog even uit het ziekenhuis halen. Ze wordt morgen aan staar in haar andere oog geopereerd. Spannend!

Geen opmerkingen: