maandag 13 januari 2014

Methylisothiazolinone...

credits:
papers...Benthai/Cajoline
tube...Kahlan
mesh....Lisete
cluster...Internet
swirl....CC
scatter...Chriscrap
butterfly...MBatton
 
Een tijdje terug las ik eens een artikel over Methylisothiazolinone. Dit is een conserveringsmiddel dat vaak in cosmetica en schoonmaakmiddelen zit. Dermatologen luiden de noodklok. Zij zien steeds vaker mensen in hun praktijk met een allergische reaktie hierop. Jeuk, zwellingen, eczeem, roodheid...
Ik besteedde er zelf verder geen aandacht meer aan. Tot Mariska een keertje thuiskwam. Ze bleek naar de huisarts geweest te zijn met klachten van eczeem!  Ze moest maar eens nagaan wat ze aan nieuwe shampoo's en cosmetica had gebruikt. Ineens schoot me dat artikel weer te binnen! Ik wist dat ik van wasmiddel veranderd was. Zou het daar misschien aan kunnen liggen? Maar eens even de piepkleine lettertjes op de fles met argusogen bekeken... En ja, hoor, daar zat het goedje ook in! De rest van de flesjes douchefris en shampoo's en bodylotions bekeken.... Oeps, in veel produkten zat het spul.
Waarschijnlijk is Mariska er dus gevoelig voor (geworden). Ik weet dat niet zeker, maar het zou kunnen! Het eczeem is nu weg. Pilletjes en een crème hebben goed geholpen. Nu is het dus zaak om goed op te letten met nieuwe douchefrisjes, shampoo en wasmiddelen. Boodschappen doen duurt zo wel langer nu ik eerst alle kleine lettertjes moet lezen. Maar ik heb het er graag voor over. Al die rotzooi die overal inzit....Pffff.

Geen opmerkingen: