donderdag 16 oktober 2014

Jubileumtijdschrift perikelen....


Nu is hij ECHT af! Het jubileumtijdschrift van Enjoy! De laatste 'foutjes' en 'oneffenheidjes' zijn eruit gehaald. (voor zover we kunnen zien). Ook hebben we een verslag van het jubileumconcert erin gezet. Compleet met foto's en weer een link naar een slideshow met NOG meer foto's met op de achtergrond 3 koornummers: Do Re Mi, I Know Him So Well en The Windmills Of My Mind. (met dank aan Carolien voor de filmpjes)
Tjonge, dat heeft nogal wat voetjes in de aarde gehad om de muziek van de filmpjes te rippen. Ben er een avond en een ochtend mee bezig geweest. Virtual Dub had een codec nodig om de MP4/WMV filmbestanden te rippen. Ok, codec opzoeken en installeren dan maar. Ben je weer even mee bezig. Daarna kreeg ik weer een andere melding. Ging me niet lukken. Ok, dan maar het filmbestand converteren met Format Factory tot AVI. Daar moest ie wel mee om kunnen gaan. Mooi niet!
Toen dacht ik slim te zijn om de bestanden even naar YouTube upteloaden en dan mijn YouTube naar MP3 converter erop los te laten. Mooi niet. Weer een melding dat het niet ging. En dan ben je al wat uurtjes verder! De filmpjes weer van YouTube gehaald. Gegoogled voor een andere oplossing. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Apowersoft Video naar MP3 Converter. Eindelijk, dat werkte! De filmpjes had ik nu extra als mp3's. Maar ja, in het ene filmpje zat ook nog een hoop gepraat. Dat moest er tussenuit geknipt worden! Plus het hele zooitje moest daarna aan elkaar geplakt worden als 1 bestand. Maar daar had ik zelf wel een programma voor: Audacity. Dat werkt als een tierelier. Ware het niet dat ik daarvoor eerst nog wel weer even een andere encoder moest downloaden: Lame. Maar dan heb je ook wel wat! (naast hoofdpijn en frustraties!)
Ok, alles was geplakt en opgeslagen. Ik kon aan de slideshow beginnen. Dat heb ik nu voor het eerst gedaan met Picasa. Voordeel van Picasa boven MovieMaker is dat Picasa zelf de foto's inpast in de audio. Heb je 8 minuten audio dan zorgt Picasa ervoor dat het tonen van alle foto's ook 8 minuten duurt. Handig!! (Ik had alleen geen puf en zin meer om alle foto's op de juiste volgorde te zetten.)
Zo, dat was klaar. De slideshow inclusief muziek op YouTube gezet. Een bit.ly code van de link gemaakt. Met de bit.ly code een QR Code gemaakt en voila: het staat nu in het jubileumtijdschrift!
Bovenstaand verslag is voor de lezers van dit blog totaal niet van belang. Ik weet dat het jullie ongetwijfeld geen jota interesseert hoe zoiets tot stand komt. :-) Maar ik heb het toch maar even beschreven. Voor mezelf dus!! Zodat, als ik zoiets OOIT nog een keertje  moet doen, ik dan even kan nazoeken HOE ik het TOEN gedaan heb. Snappie? Anders moet ik het de volgende keer WEER allemaal eerst uitzoeken!......

Geen opmerkingen: