maandag 22 januari 2018

Storm!



Zou je niet liever thuis gaan werken vandaag? Dat was mijn vraag aan Jan met het oog op de zuidwesterstorm die donderdag over Nederland zou razen.Maar nee. Hij moest en zou al om 9 uur in Eindhoven zijn voor een werkoverleg.
Rond die tijd was de storm al aardig aan het blazen. Ik woei vanzelf naar de koor repetitie. Tijdens het zingen krakte er buiten al een boom om. Oei. Het ging los!
Na afloop waaide ik nog even bij de Action binnen en toen ik weer naar huis woei lag er op het plein een balkontafeltje met glazen blad aan gruzelementen. Je zult het op je eitje krijgen....
's Middags lag het openbaar vervoer helemaal plat. Ook stroomden de stormfilmpjes binnen: mensen rolden over pleinen heen met fiets en al, daken vlogen de lucht in, vrachtwagens kantelden over de weg. Een en al ellende.
Tja, en toen zat Jan nog in Eindhoven. Nog heerlijk te werken. Zonder in de gaten te hebben hoe erg het inmiddels geworden was. Tegen zessen heb ik hem maar een e'mailtje gestuurd, want ja, Whatsapp, daar reageert hij niet op. Een e'mailtje tegen beter weten in, want ook dat pleegt hij niet te lezen. Een e'mailtje met de tip om maar in Eindhoven te blijven en onderdak te zoeken.
Tegen achten kreeg ik een belletje van hem: Jaaaaa, ik sta in Breda en zo te zien rijdt er niets. Uh, ja, Jan, dat weet ik. Er rijdt sporadisch hier en daar een trein. De site 9292 lag ook al plat, dus hij kon ook geen informatie verder krijgen. Er zouuuuu om 20.39 een trein richting Rotterdam gaan, maar dan over Rozendaal. Maar dat was een vaag verhaal van een medewerker. Het risico was dat hij daar dan weer zou stranden. Inmiddels stonden er ook files op de wegen richting de treinstations in het land. Alle gestrande passagiers wilden opgehaald worden! Ook was er een Twitterpagina in het leven geroepen: #Stormpoolen. Daar konden mensen een lift zoeken of aanbieden. Hartstikke goed initiatief! Maar ja, Jan gebruikt geen Twitter.....Ik mag al blij zijn dat hij kan bellen!
Inmiddels had ik mijn vader in Eindhoven gebeld of hij een slaapplek had voor de nacht. Dat was gelukkig geen probleem. Gelijk even gekeken hoe Jan daar zou moeten komen, met welke bus en welke halte. Jan weer gebeld. Hij weer terug met de trein naar Eindhoven. En zo kwam hij tegen tienen aan bij mijn vader. Die nog brood met gebakken eieren voor Jan heeft gemaakt. Lief!
Een lange, lange dag. Inmiddels las ik dat de NS eindelijk bussen in had gezet om de reizigers naar hun bestemming te krijgen. Nou, dat had echt nachtwerk geworden als Jan verder had gereisd. En de volgende dag moest hij weer naar Eindhoven en er was nog niet bekend of dan de treinen weer normaal zouden rijden. Zo was het goed opgelost. Met dank aan mijn vader. Dat verdient een bloemetje!
Dit is nu de tweede keer dat Jan elders heeft overnacht door een storm. Jaren geleden is hij ook al eens gestrand in Amsterdam. Reed er ook niks meer. Samen met een collega heeft hij toen bij tante Riek gebivakkeerd. :-) Hij maakt nog eens wat mee, die Jan. Komt gelukkig niet al te vaak voor...

Geen opmerkingen: