zondag 1 juli 2012

Over veteranendag en modderknietjes



credits: Photos...Internet
mask...TBCP

Gisteren ben ik weer eens naar Den Haag geweest. Ik ging voor de uitverkoop. En ik was er al vroeg ook! Heerlijk rustig overal. Geen rijen bij de paskamers. Ideaal. Je zou zeggen: perfecte omstandigheden voor een optimale buit! Mooi niet. Gek, hoor. Ik zag best leuke dingen, maar die hadden ze dan weer niet in mijn maat. Of niet in de goeie kleur. Na nog even bij de Hema een glas thee en een broodje Caroline gegeten te hebben, heb ik mijn ronde afgemaakt en ben ik het enige t-shirtje, dat ik al eerder gepast en goed bevonden had, gaan kopen. Toen ik de winkel uitkwam kwamen er een paar oude helikopters over. Oh ja, 't is vandaag veteranendag! Ik was van plan om richting de Ridderzaal te lopen, maar dat was geen optie. Overal was het stervensdruk langs de route van het defilee! Inmiddels weer een luid geronk: Er kwam een groot en log ouderwets vliegtuig over, met twee spitfires (denk ik) in zijn kielzog. Jemig, die ging langzaam en laag over! Vond ik een tikkie griezelig. Stel je voor dat hij het niet redt....Al die mensen! Daar begon de parade al. Toch maar even kijken. Ik wist niet wat ik me erbij voor moest stellen. Ik was nog nooit geweest, ook niet op de veteranendag hier in Zoetermeer. Ik vond het indrukwekkend. De muziekkorpsen, de oude legervoertuigen, de pelotons met veteranen die door het publiek uitbundig werden beapplaudiseerd bij het langskomen. De uitdrukkingen op het gezicht van die mannen! Zo verschillend! De een liep er bij alsof hij gisteren nog orders liep uit te delen. De ander liep er met een grijns, zo trots als een pauw. Van weer anderen kon je je niet voorstellen dat ze uberhaupt ooit in het leger hadden gezeten. Eén man werd aan weerszijden aan zijn mouw ondersteund, zodat hij toch mee kon lopen. Klasse! Ook pelotons van jeugdige veteranen. Achgoss, die piepjonge gezichtjes! En dan al gevochten moeten/willen hebben in een of andere oorlog...

Toen ik thuiskwam was Jan bezig met de hogedrukreiniger die hij voor vaderdag had gekregen. Hij had de gebruiksaanwijzing gelezen, zei hij. Maar echt schoon werd de tuin niet, dus was hij maar met de auto's verder gegaan. Ja, maar....Heb je wel die patioreiniger voor de tuin gebruikt dan? Nee, dus. Het geval erop geklikt.... de tegel werd keurig schoon! Pfffff. Uren werk voor niks! Daarna heeft hij het weer overgenomen, maar helemaal klaar is hij nog niet. Hij moet de hoeken en de randen nog doen. Dat doet hij dalijk. Ik hoop met het goeie attribuut! Als je gisteren zijn broek en zijn schoenen zag! Tot zijn knietjes met modder bedekt! :-) Maar de tegels knappen wel op, zeg!

Geen opmerkingen: