maandag 5 augustus 2013

Hoog, hoger, hoogst...

Wat een zomertje, wat een zomertje! Wat een beetje zon al niet met een mens kan doen! Ook de tuin gedijt prima. Alles groeit en bloeit! En het gekke is... dit jaar zoeken mijn planten het hoger op.
De kamperfoelie klimt alsmaar verder de regenpijp omhoog. Nog even en Mariska heeft een leuk tuintje voor haar raam op 2 hoog.
De Clematis heeft de Cypres liefdevol omhelst en  heeft haar omringd met mooie paarse blommen.
Dat was echt een heel tapijtje rondom! Inmiddels is ze alweer aardig uitgebloeid. En nu zag ik laatst dat ook een Hortensia het hoog in haar bol had gekregen. Nog nooit is ze groter gegroeid dan haar normale meter. Maar ja, waarschijnlijk aapt ze de andere klimmers na en denkt ze: wat zij kunnen kan ik ook! Haar bloemen piepen tevoorschijn hoog in de Gelderse roos, die het trouwens dit jaar juist NIET goed heeft gedaan..
De Lunaria had zichzelf weer lekker uitgezaaid, ik had overal wat plantjes staan. Ik vind ze altijd leuk bloeien, mooi roze/paarsig. Als ze lelijk beginnen te worden haal ik ze er uit en laat ze drogen. En met de temperaturen van afgelopen maand is dat natuurlijk uitstekend gegaan. Inmiddels heb ik de zaadjes uit de hoofdjes gehaald en nu heb ik een leuke bos Judaspenningen staan. Mooi als daar het ochtendzonnetje doorheen schijnt!
Ik bedenk me ineens dat mijn Lelietjes van Dalen dit jaar niet opgekomen zijn. Die kunnen toch juist heel oud worden? Ach, misschien volgend jaar weer.
De Fuchsia's beginnen nu te bloeien. De witte Phloxen bloeien mooi en geuren heerlijk. Ik heb ook roze Phloxen staan, maar die doen het elk jaar minder mooi dan de witte. Ik denk dat die het veld gaan ruimen. Ik ben reuze benieuwd hoe de Hibiscussen het dit jaar gaan doen. Ik heb een blauwe en een tweekleurige roze staan. De blauwe zit al vol knop, de roze heeft er nog geen eentje....
Maar waar ik ook heel blij mee ben...met mijn buitenkraantje!! Daar is inmiddels al tig keer gebruik van gemaakt. Het enige wat er nu nog mankeert....een muurhaspel voor de tuinslang. Daar moet ik nog even naar op zoek. De slang zit altijd in de knoop. Sleept door de aarde en is dan hartstikke vies. Het netjes oprollen na gebruik is ook niet mijn sterke kant. Daar heb je geduld voor nodig. Zo'n automatisch oprolding zou mijn leven aanmerkelijk veraangenamen. Toch? :-)

Geen opmerkingen: