zaterdag 23 januari 2016

Moeder zoeft over de digitale snelweg....

'Ik heb daar en daar zo'n leuke (puntje, puntje, puntje) gezien, maar ze hadden mijn maat niet meer'. Hoe vaak ik dat al niet had gehoord van mijn moeder. Tja, in zo'n geval zou ìk het via het internet bestellen. Maar helaas, mijn moeder had nog een hele oude computer staan, tenenkrommend en frustrerend langzaam, met nog XP erop. Niet echt eentje waarmee je je comfortabel kunt verplaatsen op de digitale snelweg. En internetbankieren was al helemaal uit den boze op dat gedrocht. Het werd dus tijd voor een hippe nieuwe!
En die heb ik inmiddels aangesloten en aangepast aan haar behoefte. Nieuwe boxjes eraan gehangen zodat ze niet meer naar krakende blikkerige muziekjes hoeft te luisteren. Uitgelegd (en opgeschreven) hoe ze moet mailen, facebooken, plaatjes moet opslaan en in moet voegen etc. Foto's overgezet. Duurde ook eeuwen! Kreeg zelfs de melding dat als ik een USB2 aansluiting zou gebruiken dat het sneller zou gaan. Kun je nagaan, er zaten nog USB1 aansluitingen op....*zucht*
Binnenkort begint de cursus 'Windows 10', waarvoor ze zich heeft opgegeven bij het seniorenweb. Gaaf, hè, zo'n bijna 80-jarige nieuwerwetse moeder! :-) Ze doet ut toch maar!
Ook heeft ze weer een nieuw telefoontje aangeschaft. Jaha, want dit was een heel makkelijk te bedienen modelletje, want haar vriend Jan had er ook zo eentje. Nou ja, eentje die er op lijkt. Nou ja, hij had hem ook bij AH gekocht, DUS zal ie wel hetzelfde zijn, toch? Haar logica, niet de mijne! :-) Haar oude prepaidkaart had ze laten verlopen. Want ja, het beltegoed blijkt nou eenmaal niet tot Sint Juttemis geldig te zijn, hoe onterecht en oneerlijk, (want ik heb er toch voor betaald?) dat ook in haar ogen was. Haar oude toestelletje deed het nog prima, maar nu dus deze nieuwe. Welke waarschijnlijk hetzelfde werkt als haar oude....;-) Maar goed, ook die heb ik inmiddels be-simkaart (vast geen bestaand woord maar bij deze dus uitgevonden) en aangemeld. Ze kan weer bellen! Nu nog even het nummer van haar AH klantenkaart opvragen voor haar extra bonusbeltegoed. Via de site vragen ze voor registratie van dat bonustegoed heel schijnheilig geen klantengegevens, maar als je het extra bonustegoed wilt activeren vragen ze om het nummer van haar klantenkaart. Zo hebben ze uiteindelijk toch de gegevens, de smiechtjes! :-)
Volgende week maar eens DigiD en internetbankieren samen met haar aanvragen. Ik hoop niet dat ze een paniekaanval gaat krijgen van alle inlogcodes, tancodes en wachtwoorden......

Geen opmerkingen: