donderdag 4 februari 2016

Getik(t)...

Tik, tik, tik, tik, TIK TIK TIK TIK TIK tik tik TIK TIK TIK TIKKKK. Het was een paar weken geleden, om kwart over zeven des ochtends. Jan en ik waren nog boven toen we geTIK hoorden. Wat krijgen we nou weer? Waar komt dat nou weer vandaan? Staan ze beneden een ruitje in te slaan?? Het bleek uit de meterkast te komen. TIK tik Tikketik tik TIK.
Net alsof er een meute kaboutertjes met hun hamertjes op de buizen aan het slaan waren! He Ho, He Ho....Raar. Maar alles deed het nog. We hadden stroom, we hadden gas. Misschien dat de gemeente buiten de boel aan het opengooien was? Maar eens mijn hoofd buiten de deur gestoken. Nee, geen kip te zien. Het tikken hield op. En het tikken begon weer. En na een uurtje was het helemaal weg. Raar. Maar eens het internet geraadpleegd want ik maakte me toch wel een beetje ongerust. Wie weet zou de hele boel uit elkaar kunnen klappen. Je weet het niet, toch?
Gelukkig, ik was niet de enige met getik uit de meterkast. Het zou kunnen liggen aan de elektriciteitsmeter. Die zou bijna stuk kunnen zijn. ( kan, we wonen hier ook alweer 26 jaar). Het zou een stroomstoring geweest kunnen zijn. Ik zag een melding op het internet van een verholpen storing van de Stedin bij ons in de buurt (zou dus kunnen) Er zou wat mis gegaan kunnen zijn met de omschakeling van laag naar hoog tarief. (zou kunnen, aan de tijd te zien). Dus zo rond 11 uur 's avonds verwachtte ik weer getik te gaan horen als het echt te maken zou hebben met de omschakeling. Dus niet. Niks meer aan de hand. Nou ja, vooruit dan maar.
Intussen kwam de meteropnemer. Maar eens over het getik begonnen. Hij kijken. Nou, het kon ook wel eens het boilerrelais zijn dat er nog steeds zat. De boiler is, denk ik, twintig jaar geleden al verruild voor een HR ketel. Dus waarom dat ding er nog zat was mij en ook hem een raadsel. Als ik weer getik zou horen moest ik maar eens goed luisteren waar het vandaan kwam.
En ja, hoor. Ik kwam laatst thuis van een middagje scratch zingen en ik hoorde voor de deur al het getik. TIK TIK. TikkerdeTIKTIK. Oeeeeh. Irritant is dat, zeg. Ikzelf werd er bijna getikt van. Maar het was inderdaad het oude boilerrelais. En weer na een uurtje getik daalde de rust weer neder. Stel je toch voor dat dat ding 's nachts op gaat spelen! Je doet geen oog dicht! Toch maar eens de Vestia gebeld. En zij verbonden me door met DME Techniek welke vandaag een mannetje langs heeft gestuurd. Kwestie van 5 minuutjes werk. Hij heeft de aansturing van het energiebedrijf naar het relais uitgezet. Nu maar hopen dat het is opgelost. Denk ut wel. Hoop ik. Toch? Voorlopig wel even de meterstanden in de gaten houden..... dat ze niet op hol slaan enzo!

Geen opmerkingen: