maandag 18 november 2019

Golden Earring...

Golden Earring.... Dat is nog eens terug in de tijd! Mijn eerste echte afspraakje met Jan ooit was naar Golden Earring op het Scheveningse strand. Jee, dat moet ongeveer in 1986 geweest zijn. Ik kan me van het concert zelf weinig herinneren. Alleen dat de auto gewoon op de boulevard stond geparkeerd. Jan haalde een plu uit de achterbak en het viel me op dat hij een heel lullig jasje aan had. Een regenjasje van zijn vader, bleek achteraf. Vreemd dat dàt me eigenlijk alleen is bij gebleven van die dag. Dat rare jasje. Ik voelde toen wel wat plaatsvervangende schaamte. Maar lieflijk zoals ik toen nog was heb ik er op dàt moment niets van gezegd. Later...uiteraard wel. Maar nu, na 31 jaar huwelijk, weet ik dat dat altijd verspilde moeite en energie is geweest. Ook nu zit hij weer in een holbewoner-fase en loopt hij rond met een grote bos haar in ook weer rare oude jassen. Terwijl er nieuwe jassen aan de kapstok hangen en er iets van twintig kapsalons in Zoetermeer hun deuren wijd open hebben staan. La ma gaan.....alles op z'n tijd. ZIJN tijd. Pfff.

Een ander concert waar we naartoe zijn gegaan van Golden Earring was 'The Last Blast Of The Century' in de Groenoordhallen van Leiden, december 1999. IJzersterk! Verder hebben we ze ooit nog gehoord in het stadstheater hier in Zoetermeer. Raar, eigenlijk, achteraf.... in zo'n klein zaaltje.

Afgelopen zaterdag zijn we naar Ahoy geweest. Samen met Mariska, Alex, André, Henk en Tatiana. Met twee auto's racen naar Rotterdam en dan toch nog een gratis plekje in de omgeving kunnen bemachtigen! Dat plekje heb ik nu maar in Google maps getagd. Altijd makkelijk, toch?
In het voorprogramma stond de Nederlandse band 'de Wolff'. Ik kende ze niet, maar het was ook niet mijn ding. Knijterhard en onverstaanbaar. Gelukkig had ik een paar oordoppen in mijn broekzak gedaan. Die kwamen goed van pas.
Toen de Golden Earring aan de beurt was hebben we ons een weg door de massa wat meer naar voren gewurmd. En je hebt eigenlijk geen idee hoe druk het is. Je ziet alle mensen voor je, maar je weet niet wat er allemaal nog achter je staat. Dat zie je pas achteraf op de foto's! Jemig, druk!! Je schoenen zogen zich vast aan de plassen gemorst bier op de vloer. Wat een sfeer, gaaf! En wat een muziek. Ze kunnen het nog, hoor, die ouwetjes! Alle bekende nummers kwamen voorbij. We hebben heerlijk mee kunnen blèren. Sommige nummers werden enorm verlengd door solo's van de bassist of drummer. De solo in Radar Love duurde zelfs zo lang dat we dachten dat ze dat nummer voor de tweede keer speelden toen ze eindelijk weer doorgingen. :-) Oh, die solo van Cesar Zuiderwijk op zijn drumstelletje. Wat genoot die man! Geweldig om te zien en te horen. ZIJ hadden het naar hun zin en wij als publiek ook. Geweldig concert.
Na afloop kluunden we door een enkelsdiepe laag afval richting de toiletten en zie daar.... door het hoge testosterongehalte bleek het bij de dames toiletten heel rustig te zijn! Nu stonden de kerels eens in de rij om het amusementsbier af te kunnen wateren. Nog nooit meegemaakt!

Geen opmerkingen: