vrijdag 27 juli 2007

We zijn er weer!!

Eindelijk heb ik even wat puf om een soort reisverslag te schrijven over onze trip naar New York!
Wat een week hebben wij achter de rug!
New York was overweldigend! Wat een drukte, wat een gekkenhuis.
Dat kun je je niet voorstellen. Maar het is precies zoals je altijd op films en tv ziet. Mensenmassa’s, wolkenkrabbers, heeeel veeeel verkeer maar het waren merendeels taxi’s die door de avenues van New York raasden.
Altijd herrie! Dat viel ook zo op. Dat begon zodra je het hotel uitkwam. Toeterende auto’s, pratende mensen, sirenes van politie, ziekenauto’s en brandweer. Maar zoals ze zeggen: “New York is the city that doesn’t sleep”. Nou, dat klopt! Maakt niet uit hoe laat je op straat bent, het is altijd druk. Daar moesten we aan het begin wel aan wennen. Dan stonden we ergens op een hoek en wisten niet waar we naar toe moesten. Maar dan was het zo druk, je kon amper normaal nadenken. Dan kwam er gewoon even teveel op je af!
Wat hebben we allemaal gedaan en gezien….

We hebben een boottocht gemaakt van twee en een half uur rond Manhattan. Het weer was prachtig. We kregen er ook uitleg bij. Dat was live, niet zo’n bandje. Maar ja, er wordt zoveel verteld, dat gaat het ene oor in en het andere weer uit. Het enige wat bij mij is blijven hangen is het waarom er aan de ene en de andere kant van Manhattan zoveel hoge wolkenkrabbers konden worden gebouwd, maar in het middengedeelte niet. Dat ligt dus aan de grond. Vlak onder de wolkenkrabbers, al op 60 cm eronder, is er een keiharde grondlaag. En die grondlaag ligt onder het midden van Manhattan op 200 meter diep. Dat heb ik nooit geweten.

Met de metro zijn we naar het Rockefeller Centre gegaan. Op die dag regende het in de ochtend. Het RC viel tegen. Misschien is dat in de winter leuker als die grote kerstboom er staat en de ijsbaan open is.
Daarna naar de Trump Tower om even te kijken of het inderdaad zo pracht en praal is als ze zeggen. En ja, hoor, wat een kitch. Alom goud wat er blinkt. Maar wel leuk om eens te aanschouwen.
’s Middags zijn we naar Macy’s geweest. En dat is zo’n groot warenhuis!
Een waar mekka! Een schoenenafdeling met schoenen zover als het oog reikt!!! Elke afdeling is zo groot als het oog reikt! Ik denk dat Macy’s even groot (zo niet groter) is als ons hele stadshart bij elkaar. Je begrijpt dat we daar vaak geweest zijn…..;-)
We zagen 's avonds op tv dat er een stoompijp explosie was geweest in Midtown Manhattan. 's Ochtends waren we daar nog in de buurt geweest. Verder hebben we er niets van gemerkt. Het was ook ongeveer 10 blokken verderop. Het werd ook dag in dag uit herhaald op de amerikaanse tv. Ze melken daar het nieuws wel uit, zeg! Steeds maar dezelfde beelden en de herhaling dat er geen asbest en andere gevaarlijke stoffen in de lucht terecht waren gekomen. Jaaaaja! Ut zal...

We hebben ook nog over de Brooklynn Bridge gelopen. De enige brug waar je als voetganger overheen kunt. Je hebt dan ook weer een mooi uitzicht over de skyline van Manhattan. Ground Zero hebben we bezocht.
Dat is wel een vreemde gewaarwording. Het idee dat er op die plek twee gebouwen hebben gestaan en dat die gewoon weg zijn…Momenteel is het een bouwput en wordt er flink gewerkt.
Donderdagavond zijn we naar de musical Mary Poppins geweest. Gelukkig hadden we kaartjes vantevoren besteld! Het was helemaal uitverkocht. We zaten op de derde rij!! Fantastische plaatsen!
Het was een heel sfeervol oud theater met twee balkons.
De musical zelf was ook leuk. Er zaten een paar leuke effecten in verwerkt. Zoals “Bert” , die langs de muur over het plafond loopt…en Mary Poppins gaat met pluutje en al omhoog door de zaal richting de balkons.
Ja, heel geslaagd allemaal. Had het niet willen missen.

Het Guggenheim museum hebben we ook bezocht. Prachtig gebouw van binnen (buitenkant staat in de steigers). De moderne kunst kon ons niet echt bekoren. TE modern. Zeg nou zelf…een wit geverfd schilderij….
Is dat kunst?? Een vel bladgoud op de grond met wat krulletjes aan de zijkant….kunst?? Ah, ga weg! Maar er was ook werk van Kandinsky (Mariska wel bekend), van van Gogh, Toorop, etc. Op de begane grond hing een gordijn van halografisch plastic. Gemaakt door Alyson Shotz.
Dat was heel mooi.

We zijn ook nog naar Central Park geweest. Met de bus, want dat wilde we ook een keertje meemaken. Het openbaar vervoer is sowieso prima geregeld in NY. Je hoeft nooit lang te wachten. En de metrokaart is zowel voor de metro als de bussen te gebruiken.

Had ik al verteld dat het eten ook prima was? :-) Het ontbijt in het hotel bestond uit donuts en bagels, wafels, boterhammen, cornflakes, een eitje etc. Ohhhhh, die donuts…..Zulke lekkere heb ik nog nooit geproefd hier!
Mijn favoriete is eentje zonder gat, met een laag chocolade erover en gevuld met gele room. Ik heb er eentje rond mijn middel mee terug naar huis gesmokkeld! :-)
Het hotel lag heel gunstig. Om de hoek stond het Empire State Building, en als je de straat uitliep stond je bij Macy's! We hadden een kamer op de 5e verdieping. Mijn vriendin Lydia uit Kentucky heeft ook nog een stuk of 4 keer gebeld om even te kletsen. Leuk om haar weer eens te hebben gehoord.
Avondeten deden we bij Macy’s….mjammie, de kip in NY is ook niet te versmaden! Buffalo chicken en BBQ chicken. Om van te smullen. En de porties zijn ook giga. Geen wonder dat veel Amerikanen zo dik zijn. Maar goed dat we in Nederland wonen!

We zijn ook nog het Empire State Building op geweest. Wachttijd een uur…eerst de roltrap op, dan in een rij voor de kassa’s, dan in de rij voor de security, dan in de rij voor de lift naar de 80e verdieping, dan eventueel in de rij voor een andere lift naar de 86e verdieping. (wij hebben de trap maar genomen). Maar het uitzicht is adembenemend! We zijn met daglicht erop gegaan en toen het donker was weer naar beneden.
Heel mooi! Ook weer druk natuurlijk!

Verder veel gewinkeld… We hebben een extra koffertas moeten kopen om alles te vervoeren! :-) Zelf heb ik 4 paar schoenen, een jurk en een tas voor de poolse trouwerij, een nachtpon met bijpassende duster en 2 topjes gekocht. Mariska heeft een stoer leren jasje, 3 bikini’s, t shirtjes, de nieuwste Harry Potter, nieuwe gympen en ook een jurk voor de poolse trouwerij. Jan wilde niet winkelen voor hemzelf. Hij liep achter ons aan en droeg de tassen.

En toen gingen we weer terug. We werden weer opgehaald door het Super Shuttle busje. Dat vervoer hadden we ook al vanuit Nederland geregeld. En op John F. Kennedy airport aangekomen bleek onze KLM vlucht gecancelled….dan sta je wel raar te kijken! Maar gelukkig konden we nog met de eerstvolgende vlucht van Delta Airlines mee terug richting Amsterdam. Dus weer als de donder met een treintje
naar een andere terminal. Daar weer in een rij voor het inchecken, weer in een klein rijtje voor het bagage depot, en weer in een giga rij voor de security! Op een holletje naar de gate en tien minuten later zaten we in het vliegtuig. Om weer met vliegtuig en al in een rij van 18 vliegtuigen terecht te komen en pas anderhalf uur later op te stijgen! Maar goed, we zijn weer thuis….nog een beetje last van jetlag. Cloris is weer blij dat we er zijn. De pietjes zijn weer thuis van het logeren bij oma. En we hebben een konijn te logeren van Thierry en Jessica. Die zijn naar Roemenie.
Op naar het volgende uitstapje: de bruiloft in Polen!

Oh ja, de link naar de foto's op het internet is hier!