vrijdag 8 november 2013

Kerstbalmodeshow....


 Nou, daar is ie dan: mijn eerste kerstbalrokje! Jahaa, mijn kerstballen gaan dit jaar volgens de laatste mode gekleed! Op deze foto draagt ze een robe van transparante en goudkleurige rocailles, afgezet met Swarowski kristallen die de kerstboomlampjes op hemelse wijze zullen reflecteren! Aahhh, wat een klasse!
En hoe komt zoiets moois tot stand? Nouuuu. Men neme kraaltjes, heeeeel veeel kraaltjes. Men neemt transparant visdraad ter hand van 0.15 mm dun. Men pakt een lange dunne borduurnaald met een, nauwelijks met het blote oog waarneembaar, oog. En men gaat aan de slag! Op dat moment vol goede moed! Ok, het draad moet door het oog van de naald.... Met bril niet te zien, dus bril af. Leuk, kraaltjes rijgen! Bril op! Helpt weinig want transparante kraaltjes op een wit vlak is niet bevordelijk voor goed zicht. Dus met de neus vlak boven de tafel. Kraaltjes op naald. Rikketik, kraaltjes over de grond....Rikketik, kraaltjes op naald en weer verder. Het ging goed! Knoopje erin maken. Waar is het einde van het draadje? Bril af. Oh, daar....Rikketik, alle kraaltjes er weer af! Pfff, vest uit, kreeg het al warm. Bril op, weer verder... En zo ging het maar door. Bril op, bril af. Rikketik en rijg rijg rijg. Het is wel leuk om te doen. Zeker als je ziet dat het echt wel mooi wordt!  Wat minder als je ziet dat je een fout in het patroon hebt gemaakt en terug moet steken...
Toevallig had ik nog transparante kerstballen liggen die ik ooit eens voor de helft van de helft had gekocht. Die komen nu mooi van pas. Op Pinterest heb ik enorm veel voorbeelden gezien van allerlei patronen. Veel inspiratie dus. Het blijkt dat ze dit in Amerika al een jaar of 5 doen. Nooit geweten. Heb het in Nederland nog niet gezien. Nu is het dus een kwestie van kraaltjes kopen. En een beetje extra bestellen vanwege hun wegspringgedrag. En oh, wat een hoop soorten zijn er via het internet te verkrijgen. Jammer dat er niet een echt kralenwinkeltje in Zoetermeer zit.... En als er nog mensen zijn die van die kraaltjes in een la hebben liggen, misschien al sinds de jaren 70, en er toch niks meer mee doen.... ik hou me aanbevolen! :-)

Geen opmerkingen: