dinsdag 11 februari 2014

De geboorte van een computer...


Ziehier het allereerste blogberichtje vanaf mijn nieuwe computer! De laatste week druppelden de pakjes binnen met onderdelen. Processor, moederbord, kast, DVD, kaartlezer, diverse schijven, ventilatoren, geheugenkaarten, videokaart....noem maar op. Een hele stapel dozen en doosjes. (die nu uiteraard nog steeds in de kamer staan!)
Na onze alweer derde dansles (we hebben de beginselen van de Jive geleerd) zijn Jan en Alex begonnen met het assembleren. Alex weet wel hoe je dat aan moet pakken. Eerst de processor aan het moederbord bevestigen zolang je er nog goed bij kunt. Daarna de ventilator erover heen. Dan pas het gehele moederbord in de kast bevestigen. Daarna werd de rest erin geklikt of geschroefd. Er is een klein probleempje met de kaartlezer. Die past nu nog niet in de kast. Daar moet nog even een verlooponderdeeltje voor besteld worden. Komt goed. Ze zijn twee uurtjes bezig geweest. Alex voornamelijk dan, hè? ;-) Jan scheen hem bij met Alex' telefoon. En dan komt het uur van de waarheid: doet ie ut of doet ie ut niet! Hij deed het! Er was een nieuwe computer geboren! En ik ben er blij meeeee!
Windows 8.1 werd erop gezet. Goh, dat is even wennen. Waar zit alles en hoe werkt dat? Even wennen, maar ook dat komt goed! Ik ben inmiddels druk bezig met hem naar mijn hand te zetten. Programma's weer installeren. Er zit nu ook een SSD schijf in, dus de programma's starten als de wiedeweerga! Heerlijk!! Ik heb nu twee schijven extra van elk 3TB , dus ik kan mijn beide oude schijven overzetten op 1 schijf. Dat is inmiddels ook gebeurd. Was wel een werk. Eén schijf automatisch, de andere heb ik handmatig tussengevoegd, zodat alles weer netjes en ordelijk is. Windows Media Player heeft alle muziek en video's weer gevonden. Picasa heeft mijn foto's en scrapspullen weer ingelezen. Het netwerk is klaar. Printer en scanner zijn weer aangesloten. De scanner had de laatste tijd bij de oude computer al kuren en nu weer, dus ik weet niet wat er aan de hand is. (voorzichtig maar eens kijken voor een nieuwe). Ik ben nu nog aan het stoeien met de plugins van Paint Shop Pro en Photoshop. Sommigen werken zomaar. Andere ziet het ene programma wel en het andere weer niet. Zit niet echt een logische reden achter. Maar ja, dat zijn maar kleine dingetjes waar helaas weer een hoop tijd in gaat zitten. 
De computerkasten van tegenwoordig zijn behoorlijk opengewerkt trouwens. Op zich wel goed natuurlijk. Dan kan hij zijn warmte kwijt. Op deze nieuwe kast zit van boven een rooster. En daar komt me een kou uit! Mijn ene dij bevriest zowat! De pegels hangen er bijna aan. Ok, ik overdrijf een beetje.... Voorlopig staat nog even de oude computer ernaast. Die ga ik vanmiddag weer even aansluiten om mijn lettertypes over te kopieren. En mijn feeds. Had ik eerder moeten doen. Maar ja. 
De komende 5 jaar mag ik van Jan niet meer piepen over de computer. :-) En dat zal ik ook niet doen! :-) Mij hoor je niet meer. Ik ben helemaal blij. Ook met mijn schoonzoon Alex, met zijn gouden handjes! Bedankt!! Je bent geweldig! x

Geen opmerkingen: