vrijdag 31 december 2021

Fijne jaarwisseling allemaal!


Een kerstmaal voorbereiden... leuk! Voor hoeveel personen? Dat was nog maar de vraag. Mijn zus en zwager waren van plan een paar dagen naar Duitsland te gaan. Of dat op het laatste moment weer afgeketst zou worden i.v.m. coronaregels wisten we niet. Dus toch maar voor de zekerheid op ze rekenen... Ook van buurman Jan was het niet zeker. Hij 'mocht' van zijn dochter al met Sinterklaas niet naar ons toe, want ja... dit was hier natuurlijk een coronahol geweest. Dan 'mag' hij met kerst ook niet komen, veel te gevaarlijk! Denk ik dan. Maar...toch voor de zekerheid maar op hem rekenen. Je weet nooit.
We waren dus of met zijn achten of met zijn vijven. 
Wat is er dan makkelijker om een stoofpot te maken? Eén pan op het vuur en op tafel allemaal een eigen stoofpotje. Wat er over zou zijn kon ik meegeven of invriezen. Ik heb gekozen voor stoofpot kip - in - rode - wijn. Daarbij doodgewone erwtjes, stoofpeertjes en de Spaanse tomatensalade die ik zelf zo lekker vind. Als voorgerecht had ik ook doodgewone kalfsragout, opgeleukt met ui en champignons. Ook omdat dat lekker makkelijk is. 
Uiteindelijk ging het tripje van mijn zus gewoon door, dus 6, buurman bleef thuis, dus 5 en kreeg ik een appje van Mariska dat Alex niet zou komen. Hij had zijn hoornvlies beschadigd en lag met een laagje zalf en een ooglapje tranend en pijnlijdend in bed. Algehele malaise, dus 4. Het leek wel het verhaal van de tien kleine negertjes. :-) 
We hebben het ons lekker laten smaken allemaal. Mariska had kerstkoekjes gebakken en maakte ook nog glühwein. Dat ruikt weer zo lekker in huis! Warme wijn en ik gaan niet samen. Na een paar slokjes kreeg ik het al bloedheet. Maar snel een paar toastjes met port/stiltonkaas eten. Vind ik ook zo lekker. Voor mijn moeder speciaal ananaskaas gehaald, vind zij weer lekker. Als hapje tussendoor had ik vijgen met kaas en gekarameliseerde walnoten gemaakt. Zoooo, die walnoten! Lekkerrrrr. Zeker voor herhaling vatbaar.

En ook dit jaar is er weer wat mis gegaan. In eerdere jaren heeft de staart van Kiwi in de hens gestaan of was ik vergeten het dopje van de vleesthermometer eraf te halen en zat deze nog in de rollade. Dit jaar zette ik een tupperware bakje, waarvan ik de inhoud even wilde magnetroniseren, in de pas gebruikte en dus nog hete oven. Tja, plastic op een heet rooster... het leek wel een schilderij van Dali! En stinkennnn!
Als nagerecht had ik vanille ijs met chocoladevlokken en jam en wafels. Had ik al lang van tevoren gemaakt. Scheelt weer werk. Was ook lekker met de overgebleven stoofperensiroop erover.
En zo is kerst ook weer voorbij. Op naar het nieuwe jaar! Wat zal het ons brengen? We gaan het zien en beleven...
Wens ik jullie nog een hele fijne jaarwisseling toe en alle goeds voor 2022! Maak er zelf wat van!




1 opmerking:

Unknown zei

Weer heerlijk om te lezen Ineke bij deze wil ik namens Chris jullie de allerbeste en goede wensen doorgeven