maandag 6 juni 2011

Stamboom-geboom....


credits hier

Gisteren vond mijn zus weer een aantal aktes op het internet van verre voorvaders. En als je dan weer een aanknooppuntje hebt, dan ga je weer verder met zoeken en gegevens invoeren. Dan weet je niet meer van ophouden. Vandaag was zo'n dag....
Ik had weer allerlei plannen gemaakt, maar dacht: Ja, dahag, ik ga lekker hiermee verder! Dan eet Jan maar geen knackebröt. (was op, en ik had geen zin om boodschappen te doen). Brood had ik wel broodnodig dus dat ben ik nog net wel gaan halen. Kreeg op de terugweg prompt een bui regen op mijn hoofd. :-/ Gelijk een goeie smoes om niet alsnog naar de buurtsuper te gaan!
Dus ik ben achter mijn computertje gekropen en ben op zoek gegaan naar gegevens van mijn moeders kant. Ik bleef al een tijdje steken bij mijn overgrootvader en kwam maar niet verder. Heel irritant is dat. Maar d.m.v. de site Genlias vond ik ineens een aanknooppunt naar zijn ouders. En het gekke is: als je eenmaal het één vindt, dan volgt het ander bijna vanzelf. Mijn betovergrootvader Nicolaas en de generaties voor hem blijken westlanders te zijn. Kwamen met z'n allen uit Monster en 's- Gravenzande. Wie had dat ooit gedacht? Ik niet. En de goeie man bleek behoorlijk viriel. Zeventien koters heeft hij bij zijn vrouw verwekt! 17!! Nou, in mijn stamboomcarrière ben ik nog niet zoveel spruiten tegengekomen! Goeie grond, daar in dat Westland! Maar dat arme mens....altijd maar zwanger! Respect, hoor!
Mijn betbetovergrootvader Jacobus blijkt een kind van een ongehuwde moeder te zijn. Die tak heeft dus geen stamvader, maar een stammoeder! *Girlpowerrrrr*

De tak waar mijn zus (Bedankt, Jos, dat scheelt weer tijd!) weer een aantal gegevens voor gevonden heeft (tak van mijn overgrootmoeder van moederskant) blijkt uit Duitsland te komen. Sachsenberg Waldeck. Dit ligt in deelstaat Hessen. Een stadje met schattige vakwerkhuisjes.
Mochten we ooit nog richting de Moezel gaan voor een vakantie, dan gaan we zeker even kijken daar! Gewoon even de sfeer proeven. Je even indenken hoe het daar geweest zou kunnen zijn in 1757! Echt hoor, als je met je stamboom bezig gaat, dan gaat het verleden veel meer voor je leven.
Ik heb ook weer een aantal generaties terug kunnen vinden van Jan's voorouders. Rond 1800 is zijn achternaam ook op allerlei manieren geschreven. Valt niet mee om dan te gaan zoeken. Maar dan ineens klopt het allemaal wat je vindt en daar ben je dan heel blij mee! Ook die tak komt oorspronkelijk uit Duitsland. Zij kwamen uit een piepklein gehuchtje Hagendonop, Blomberg, Nordrhein-Westfalen. Zo klein dat ut bijna geen naam mag hebben!
Nu moet ik dus verder gaan zoeken in de deutsche databanken. Maar DAAR moet ik eerst naar op zoek gaan dan.... wordt vervolgd!

Geen opmerkingen: