maandag 7 november 2011

Een laklederen fetisj??? Ik denk ut wel..:-)

Gisteren op Lenie's feestje kwam ter sprake waar je als kind zoal een voorliefde voor kon hebben....Nou, dat wist ik wel! Al sinds ik me kan herinneren heb ik een voorliefde voor lakleer. Dat begon al vroeg. Ik denk dat ik een jaar of 4 was toen ik mijn eerste paar lakschoentjes kreeg. Zwarte lakschoentjes met een bandje over de wreef. Bovenop zaten uitgestansde gaatjes in een patroontje. Oh, wat vond ik ze mooi! Ik kon er, bij wijze van spreken dan, de hele dag naar kijken! In mijn jeugd heb ik meerdere paren gehad. En het bleef als kind niet bij een paar schoenen. Ik kan me nog herinneren dat ik een keer een rode midi lakjas kreeg afgezet met donkerbeige bont. Zie foto. Prachtig! Ik zou nu niet snel meer met een rode lakjas rondlopen. Het ziet er toch al snel ordinair uit. Maar toen, als kind.....Wow!
Weer een paar jaartjes ouder ging ik met mijn moeder naar de stad en kwamen we bij C@A terecht. En daar hing ie! Een zwarte lakjas, met roze en witte borduursels en met een bontrand erlangs. Ik was er weer helemaal weg van! Maar ja, ik had helemaal geen jas nodig. En toch heb ik hem gekregen! Zomaar!! En dat had ik helemaal niet verwacht! Ik denk dat mijn moeder hem stiekem ook leuk vond! Maar het gevoel van verbazing dat ik zomaar zo'n mooie jas kreeg kan ik me nog goed voor de geest halen!
Toen ik wat ouder werd mocht ik voor het eerst naar de winkel om zelf schoenen te kopen. Ik denk dat ik zo'n jaar of 13/14 was. Ik weet nog precies waar ik terecht kwam. Bij Dolcis in de Vlamingstraat. En waar kwam ik mee thuis? Met donkerblauwe open lakschoenen met een enkelbandje. Zie foto. Lakleer loopt dus als een rode draad door mijn leven. Ook nu nog! Nu moet ik me soms ook nog steeds inhouden om niet WEER lakschoenen te kopen. Maar op de een of andere manier sta ik toch altijd weer als eerste met lakschoenen in mijn handen zodra ik een schoenenwinkel binnenkom. Ik heb er al behoorlijk wat. Zwarte, witte, donkerrode schoenen (heb er helaas nooit een bijpassende donkerrode laktas bij kunnen kopen, natuurlijk wel een gewone donkerrode leren tas)...., een paar laarsjes, twee tassen, riemen.
Goh, ik bedacht me ineens dat ik ergens NOG een paar zwarte lakschoenen moest hebben. En ja, hoor. Hier zijn de laatste lakschoenen. Meer heb ik niet! :-)
Het zijn er wel genoeg, hè? Ach, nou ja, wie doe ik er kwaad mee, nietwaar? Laat mij maar lekker! :-)

Geen opmerkingen: