maandag 28 mei 2018

Ahoi en in de kombuis....

Wat een mooie lente is het toch. Wederom liet het weer zich van haar beste kant zien afgelopen weekend. En dat kwam goed uit.
Jan was sinds vrijdagmiddag de hort op. Een weekendje weg met het koor Inspirited. Varen op een klipper van Harlingen naar Terschelling. Perfect weer, mooie temperatuur. Lekker windje erbij. Dus dat werd zeilen i.p.v. de motor aan te zetten.
En terwijl hij buitengaats was heb ik binnengaats, in mijn eigen kombuis, een buffet gemaakt voor mijn vriendinnenclubje.
Ik had via Facebook al een poll geplaatst met allerlei keuzes voor een buffet; India's, Thais, Marokkaans e.d. Meeste stemmen golden. Het werd Marokkaans. De meesten kenden dat nog niet.
Ik had het in 2012 al eens gemaakt voor 15 man. En ik had al mijn aantekeningen nog inclusief mijn boodschappenlijst. Hup, alles door de helft en gaan met die banaan. Easy peasy. Lekker, hoor, Marokkaans. Ik hou er wel van. Beetje zoetig. Totaal niet echt scherp. Ik had een kipgerecht met pruimen en amandelen, kefta in tomatensaus (gehaktballetjes), sperziebonen met een walnootsaus, couscous met kruiden, uien en rozijnen, komkommersalade met feta en za'atar, tomatensalade met rode ui en een aparte dressing. En uiteraard voor bij de thee een walnoot/dadelkoek. Die is zo lekkerrrr.

Als toetje was ik van plan nog iets van yoghurt met banaan, sinaasappelsap, honing, walnoot en munt te maken. Maar gelukkig had niemand er iets op tegen om maar gewoon een Cornetto naar binnen te schuiven. Nou niemand, Patricia lag een beetje dwars. Die wilde eigenlijk als enige nog wel een Marokkaans toetje. Maar zij had al eerder zomaar mijn hele fles olie over de keukenvloer gegooid en ze had ook al een glas water over de tuintafel gekiept.... voor straf kreeg ze ook gewoon een ijsje. :-)
Nee, hoor, Patries, geintje. :-) Je houdt je toetje te goed van me.
Het was een gezellig etentje. We hebben lekker
tot laat in de tuin kunnen zitten.

Ik had nog een heleboel eten over. Dat heb ik gisteren meegenomen naar mijn zus en zwager. Nico vierde gisteren op het laatste nippertje toch nog even zijn verjaardag. Vandaag issie 64. (ik moest gelijk aan het liedje 'When I'm sixty four' denken) Ook daar hebben we weer in de tuin kunnen zitten. Het was wel bewolkt maar de temperatuur nog steeds hoog. Tjonge jonge, wat boffen we het toch met het weer. Dat de zomer nu ook maar mooi mag worden!

Geen opmerkingen: