zondag 29 september 2019

Dagje Gouda...

Gisteren was het tijd voor het jaarlijkse uitje van ons koor!
Dit jaar werden we in de siroopwafelfabriek Kamphuisen in Gouda verwacht. Een leuk pandje aan de Markt. Eerst kregen we een soort van 3D videopresentatie te zien over hoe dit fabriekje was ontstaan. Ik zal je de details besparen. Aan de hand van een medewerkster begon daarna de tour door het fabriekje waar ze zo'n 10.000 van die wafels per dag produceren. We kregen allemaal een haarnetje op. Dat zag er gelijk al heel feestelijk uit. Ze vertelde van alles over de SIROOPwafels. En wee je gebeente als je het over STROOPwafels had, die waren uiteraard van inferieure kwaliteit! Onderweg  kwamen we langs een soort van looprad. Die stond in verbinding met een deegmaakmachine. Word ik uitgekozen om in dat rad te gaan lopen om zodoende het deeg te kneden. Ja, daar moet je mij toch niet voor uitkiezen? Voor iets sportiefs?? Dat is niet mijn sterkste kant, ik bakte er dus niks van. :-) Manon, onze kei, nam het van me over en liep zich de tandjes! Ging goed! 
Onze smaakpapillen werden getest. Welke van de zes siropen was de juiste. Er zat van alles tussen... drop, citroen, gember, chocolade, karamel met zeezout. Weet niet meer welke de andere smaak was. Niet alles was even lekker!
We kregen uitleg en zagen het proces van het maken van de wafels. Leuk om te zien. Met een wenteltrap gingen we naar boven. Daar stond een kluis die je met een geheime code kon openmaken. Patricia heeft hem gekraakt en kreeg gratis siroopwafeltjes. 
Met een glijbaan kon je weer naar beneden. Roetsjjjj. (Vond ik stiekem het leukst) Ik moet vaker van een glijbaan af... (notitie voor mezelf). Beneden aangekomen kregen we een nog warme knapperige wafels die uitstekend smaakte. Daarbij nog koffie, een gebakje en een likeurtje. 
Erg leuk om met kinderen die rondleiding te doen! (notitie voor Roxanne!)
Na afloop hebben we nog even gewinkeld en hebben we met z'n zessen geluncht bij Bagels and Beans. Al met al een gezellig dagje! Ondanks de regenbuien....

Geen opmerkingen: