woensdag 11 augustus 2010

Kenmare....


credits hier

Kenmare. Onze uitvalsbasis van de tweede week! Een gezellig, druk stadje aan de zuidkant van de Ring van Kerry. Veel winkeltjes, veel bloeiende hangmanden overal, veel vrolijk geschilderde huizen. Zondag, met recht een ZONnige dag, 25 juli, werd er een regatta wedstrijd georganiseerd bij de pier. Een roeiwedstrijd tussen teams uit de omgeving. Daar wilden we natuurlijk wel even gaan kijken. Iemand met een megafoon stond de hele boel te verslaan. En ik moet zeggen: hij zweepte iedereen wel op. Hij maakte het spannender dan het eigenlijk was. :-) Halverwege kwam er nog een priester/pastor/pater opdraven die de boten ging zegenen op behouden vaart. Dat hadden we nog nooit meegemaakt. Je verwacht zoiets toch niet schallend uit de luidsprekers?? Eerlijk gezegd vond ik dat heel aandoenlijk. We moesten er wel een beetje om lachen, maar toch heeft het indruk op me gemaakt. Goh, die katho's, hè! :-)
Wat hebben we nog meer gedaan in Kenmare... We hebben gezocht, en gevonden, our Lady's Well. Een of andere bron waar heilig water uit zou stromen. Nou....ik geloof dat ze droog stond! Al jaren! Was niet echt een grote toeristische attractie! Evenals Cromwell's Bridge. Een schattig overgroeid bruggetje, maar ook niet meer dan dat. En de Stone Circle. Die komen overal in Ierland voor, maar nog nooit heb ik er eentje kunnen aanschouwen. En die van Kenmare zou de grootste van het zuidwesten zijn, dus die wilde ik wel even zien. Op zich een heel apart gezicht: die grote kei in het midden met die 15 grote stenen erom heen. Ik kreeg ze alleen niet allemaal in 1 keer op de foto. Het veld waarop ze staan is helemaal omringd met bomen. Daarom plak ik hier even een foto van iemand die dat wel is gelukt.



Ik vraag me af waar ze ooit voor gebruikt zijn. Misschien voor ceremoniële samenkomsten voor het overdragen van inzichten, kennis en wijsheid? Misschien is het wel een magische ontmoetingsplaats voor heksen? Misschien een offerplaats van druïden? Ik weet het niet. Maar het zet wel je fantasie aan het werk! :-)

Geen opmerkingen: