maandag 7 februari 2011

Tv en ontvangers gedoe......


credits: paper....Monique G./flowers....Raspberry Road/frame...Gunhild Storeide/alpha...Misty Cato

Vandaag heb ik mijn moeder's nieuwe tv uit de doos gehaald, poot eronder geschroefd, en ingestalleerd. Toch wel handig om dezelfde tv te hebben als je moeder! Hoewel het aansluiten op de Ziggo digitale ontvanger niet echt van een leien dakje ging! Ik kreeg maar steeds 1 lullige zender, meer niet. Voor de rest gaf hij aan dat de geselekteerde service gecodeerd was en niet gedecodeerd kon worden. Grrrr. Ik heb de helpdesk van de Ziggo maar gebeld, me eerst worstelend door tig keuzemenu's. (ik hou er wel van om wat keuzes te hebben, maar moeten het er zoveel zijn??)De mevrouw van de Ziggo die ik uiteindelijk aan de lijn kreeg snapte er ook niets van. Smartcard uit de ontvanger, stroom eraf....niets hielp. Ze vermoedde dat de software van de tv niet compatible was met de digitale ontvanger. We moesten maar een CI+ module à 39,95 kopen. (wat wij ook hebben). Ja, dahagggg. Mijn moeder had die digitale ontvanger nog maar een paar maandjes. En de tv was Ziggo gecertificeerd, dus dan wil je wel dat het allemaal gewoon werkt! We konden er een monteur bij laten komen. Op mijn moeders kosten uiteraard.
Ik heb mijn heil gezocht op het Ziggo gebruikersforum. Daar mijn verhaal gedaan in de hoop dat iemand het probleem zou herkennen en wist wat ik er aan kon doen. En prompt kreeg ik al een reaktie! Ik moest de zenders niet via de ingebouwde ontvanger van de tv laten zoeken (zoals thuis), maar via de externe ontvanger. Oh jaaaaa, natuurlijk! Net als in Ierland! Daar zet je ook eerst de tv aan en dan kun je met de afstandsbediening van het kastje van zenders wisselen. Probleem opgelost! Niet dankzij de Ziggo helpdesk, maar door de reaktie in het forum die me uiteindelijk op het goede spoor zette!
Maar het gekke is: mijn moeder gebruikte al die tijd wel de afstandsbediening van haar oude tv. Dus nu vermoed ik dat ze al die tijd gewoon analoog heeft gekeken en niet digitaal.....
Net belde ze weer....:-) Weer een probleem met de tv. Ze had zwart beeld. Ze had een melding gekregen dat ie over zou schakelen naar de spaarstand als ze niet op een knopje zou drukken. :-) Maar ja, ze DURFT nu helemaal niet meer op knopjes te drukken, dus pats: beeld op zwart. Gelukkig heb ik haar net door het menu weten te helpen om die hoogstvervelende spaarstand uit te zetten. Da's weer een voordeel van het hebben van dezelfde tv! Zouden alle problemen nu verholpen zijn?? Duim met me mee! :-)

Gisteren weer Indiaas buffet gegeten. Ik geloof niet dat mijn schoonzus en nichtje het echt lekker vonden. Ze houden niet zo van heet eten. (ik had me nog wel zo ingehouden met de pepertjes!) Mijn zwager wel. :-) Die heeft lekker 3 borden weg zitten werken.
En wijzelf lustten er ook wel pap van. Ik had vandaag ook al een maaltje meegenomen naar mijn moeder. En de rest hebben we vanavond opgegeten.
Het toetje was gisteren trouwens ook geheel in indiase stijl: verse mangostukjes, vanille ijs, geroosterde amandelen en een (flinke) scheut Malibu! Vond het echt lekker!
Ik wil nu eens gaan denken over een Thais buffet. Dat is vast ook heel lekker! Wie komt er eten???

Geen opmerkingen: