donderdag 9 augustus 2012

Gek op specerijen!



Wat is Delft toch een gezellige stad! Zeker als de zon schijnt! En zeker als er markt is! En als ze dan ook nog eens ALLES hebben waar je naar op zoek was, dan kan je dag helemaal niet meer stuk.
Over een paar weken maak ik weer een buffet. Dit maal wordt het een Marokkaans buffet/etentje. Ik had de vorige keer in Dublin al een marokkaans kookboek gekocht en hier uit de bieb heb ik er ook nog eentje geleend. Op een regenachtige dag ben ik eens flink in die boeken gedoken om recepten uit te zoeken voor het buffet. Het ziet er allemaal weer heel lekker uit. Helaas heb ik geen echte tagine om in te koken, dus ik gebruik maar gewone braadpannen. In de marokkaanse keuken worden veel vruchten gebruikt. Dadels, pruimen, abrikozen, rozijnen. Lekker! Ook walnoten en amandelen komen veelvuldig voor in de recepten die ik uitgezocht heb. Voor de specerijen had ik thuis maar alvast een lijstje gemaakt. Wie heeft ooit gehoord van Za'atar, Ras-el-hanout, Sumac?
Ik niet! Ras-el-hanout had ik ook al gevonden bij de AH. Maar vergeleken met die van de markt ruikt die van AH haast nergens naar. Wat een verschil kan dat toch maken!
Dat is ook zo met de specerijen die ik altijd voor mijn indiase recepten gebruik. De ALLER ALLER lekkerste Garam Massala bv. is die van het merk 'Green Cuisine'! Echt verrukkelijk! Komt uit Groot Brittaniƫ. Dus mocht je ooit over de plas gaan...zorg dat je allerlei specerijen van dat merk mee naar huis neemt op de terugweg!
Het meest ideaal lijkt me natuurlijk om specerijen in het land van herkomst te kopen. Leuk, even naar de markt in Marrakech. Even buurten op een marktje in New Delhi. Ik ben er wel voor te porren, hoor! Wie gaat er mee? :-)
Maar goed, ik doe het intussen wel met de markt in Delft! OOK leuk, hoor! Er staat daar dus een mannetje met een hele kruiden/specerijen kraam. Je kunt het zo gek niet bedenken! Wat een mekka! Ik heb er flink veel tijd doorgebracht. Ik had alles wel willen uitproberen! Ik heb nu voorlopig weer even genoeg voor marokkaanse recepten, indiase recepten, dipsausjes, en spul voor door de nasi/bami. Jammer dat er niet zo'n kraampje op de Zoetermeerse markt staat! Gemiste kans!
We gaan weer lekker eten de komende tijd!! Maar vanavond houden we het maar bij lof ham/kaas, gebakken aardappelen en een karbonaadje. Hmmm, waar zal ik hem eens mee bepoederen? Keuze te over!.....

2 opmerkingen:

Suzanne zei

I brought back a lovely book on eastern med cookery and those spices you mention are always in every recipe!! I am dead jealous that you have managed to find them in Delft!!! Sounds delicious and you are right, the green cuisine is a good make. I keep wanting to go to the ZwarteMarkt that is near us, but apparently you need to go with a bloke !! But I am sure they would have what I was looking for there . . . .

Ineke zei

Waar ben je naar op zoek dan? Ben nu wel benieuwd! :-)
De specerijen op de markt zijn nog goedkoop ook! 1 euro per bakje. En bij 10 bakjes, 1 gratis bakje erbij!
Maar je komt toch af en toe wel in Delft? Volgende keer op donderdag gaan, marktdag!